SICAK HABER

ORUÇ REÇETESİ

YANLIŞ BESLENME HAYATİ TEHLİKELER DOĞURABİLİR

Sağlık 22 Mayıs 2018 15:29
ORUÇ REÇETESİ
-A +A

Beslenme ve Diyet Uzmanı Fatma Gök, Ramazan ayında beslenme alışkanlıklarının önemli ölçüde değiştiğini belirterek, oruç tutarken halsiz ve bitkin düşmemek için yapılması gerekenleri anlattı.

Ramazan ayında günlük beslenme tarzlarındaki değişim ve günlük öğün sayısındaki azalma metabolizmanın yavaşlamasına neden oluyor. Oruçluyken ideal kilo dengesini korumak ve sağlıklı kalmak için bazı önemli noktalara dikkat etmek gerekiyor. Ramazan ayını sağlıklı geçirebilmek için ağır ve yağlı yiyeceklerin yerine, sindirim sistemini yormayan sebze ve meyve ağırlıklı besinlerin tercih edilmesi önem kazanıyor.

HAYATIN TEMEL TAŞI: SU
Beslenme ve Diyet Uzmanı Fatma Gök, oruç tutarken halsiz ve bitkin düşmemek için yapılması gerekenleri anlattı. Ramazan ayında sağlıklı beslenmeye dikkat edilmesi gerektiğini belirten Fatma Gök, "Düzenli bir beslenme yapılmazsa Ramazan'da zayıflanmaz, aksine kilo alınır" dedi. Sıcak hava ve susuzluğa karşı su, ayran ve maden suyu tüketilmesini öneren Gök, özellikle yüksek sıcaklık ve nem nedeniyle artan sıvı ihtiyacını tamamlamak için iftar ile sahur arasında 2-2,5 litre su içilmesi gerektiğini söyledi

SAHURA MUTLAKA KALKILMALI

Diyetisyen Fatma Gök, sahurun bireyleri oruca hazırlayan en önemli öğün olduğunu ifade ederek, ''uyanamama'' bahanesiyle sahurun asla atlanılmaması gerektiğini hatırlattı. Sahurda sadece su içerek veya hiçbir şey yiyip içmeden niyetlenmenin zararlı olduğunu belirten Gök,
“Çünkü bu beslenme tarzı yaklaşık 12 saat olan açlığı, ortalama 18 saate çıkarır. Bu da açlık kan şekerinin daha erken saatlerde düşmesine ve günün daha verimsiz geçmesine neden olur. Besinlerin az öğünler şeklinde fakat fazla miktarda alınması, tüketilen besinlerin daha çok depolanmasına, kan şekerinde dengesizliklere, reflü şikayetlerinin artmasına ve uzun sürede kilo artışına neden olur. Bu nedenle sahura mutlaka kalkılmalı ve protein içeren süt içilmeli, yoğurt, peynir gibi gıdalar yenmeli, yanına mutlaka tam tahıllı ekmek eklenmelidir.”

ORUÇTA KAN ŞEKERİNE DİKKAT
Akşam yenilen yiyeceklerle oruç tutulduğunda, açlık döneminin daha da uzadığını ve kan şekerinin düşmesine neden olduğunu dile getiren Gök, “Kan şekerinin dengeli gitmesi için sahura mutlaka kalkılmalı ve kan şekerinde ani değişiklik oluşturmayacak, emilimi yavaş olup midede uzun süre kalacak protein ve lif içeriği yüksek besinler tercih edilmelidir. Çünkü, Ramazanda bireylerin günlük enerji, protein, vitamin ve mineral ihtiyacı değişmemekte ancak aç kalınan süre uzamaktadır.

UZMANLARDAN RAMAZAN TAVSİYESİ
Ramazan ayında doğru beslenmenin önemini vurgu yapan Gök, “Yemek yiyerek geçirilen 8 saatte öğün sayısı en az 3-4 olacak şekilde planlanmalıdır. Bu beslenme şekline dikkat etmeyen sağlıklı kişilerde bile zaman zaman sindirim zorlukları, mide ve bağırsaklarda aşırı gaz birikimi, kabızlık, reflü, ani tansiyon yükselmesi gibi rahatsızlıklar görülebilir” uyarılarında bulundu.

5 ADIMDA SAĞLIKLI RAMAZAN ÖNERİLERİ
• İftardan ortalama 2 saat sonra 1 su bardağı süt veya yoğurt ile birlikte 2 porsiyon meyve tüketilerek bir ara öğün yapılmalıdır. Haftada 2 veya 3 gün bu ara öğün yerine iftar için hazırlanan sütlü tatlılardan 1 porsiyon tüketilebilir.
• Yemekleri hızlı yemekten kaçınılmalı, yavaş yavaş ve iyice çiğneyerek besinler tüketilmelidir.
• Ramazan ayında yemeklerin pişirme yöntemleri de çok önemlidir. Özellikle ızgara, haşlama ve fırında yapılan yemekler tercih edilmeli; kavrulmuş, tütsülenmiş ve kızartılmış besinlerden uzak durulmalıdır.
• Beslenme düzenindeki değişiklikler ve sıvı tüketimi azaldığından, ortaya çıkabilecek kabızlık sorununu önlemek için lif oranı yüksek gıdalar (kuru baklagiller, kepekli tahıllar, sebzeler) tüketilmelidir.
• İftardan hemen sonra televizyon veya bilgisayar karşısında vakit geçirmek, koltukta dinlenmek yerine hareket edilmelidir. Kısa mesafeli yürüyüşler yapmak, sindirime yardımcı olması açısından yararlıdır.


Kaynak : Esra KÖKSAL, Yıldız ÇİÇEK

Facebook'ta paylaş butonu
Print
Yorum Yap
Yorumunuz
1000

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

Facebook Yorumları
Dikkat Çekenler
Yazarlar
Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Alıntı Yazarlar
Anket

Sayfalar
Duyurular
Linkler
Arşiv
Günlük Gazeteler
Oku
Ziyaretçi Defteri
Hava Durumu
Hava Durumu
Yükleniyor...